Košík je prázdný
Pro bližší informace o postupu reklamace klikněte na odkaz: Reklamace
Mluvenou řeč si člověk osvojuje jako prostředek k mezilidskému dorozumívání. Vývoj řeči probíhá souběžně s vývojem celé nervové soustavy a je zcela individuální a specifický. Proto posuzování vývoje řeči dítěte musí být také individuální.
Patlavost (dyslalie) je neschopnost používat jednotlivé hlásky či skupiny hlásek – hláska je tvořena na nesprávném místě, dítě hlásku vynechává nebo ji nahrazuje hláskou jinou. Jde o nejčastější poruchu řeči u dětí.
Příčinou patlavosti může být dědičnost, negativní vliv prostředí, poruchy zrakového a sluchového vnímání či anatomické úchylky mluvidel.
Vývoj jednotlivých hlásek (artikulace) podle věku je uveden v následující tabulce. Dítě si tak postupně osvojuje stále náročnější hlásky.
Věk | Vývoj artikulace |
od 1 – 2,5 let | B, P, M, A, E, I , O, U |
J, D, T, N, L – artikulační postavení se upravuje po třetím roce a ovlivní vývoj hlásky R | |
od 2,5 – 3,5 let | AU, OU, V, F, H, CH, K, G |
od 3,5 – 4,5 let | BĚ, PĚ, MĚ, VĚ, Ď, Ť, Ň |
od 4,5 – 5,5 let | Č, Š, Ž |
od 5,5 – 6,5 let | C, S, Z, Ř |
od 6,5 – 7 let | Ř a schopnost rozlišovat č, š, ž a c, s, z ve slovech |
Terapie
Terapie nesprávné výslovnosti některé z hlásek (či skupiny hlásek) je u každého dítěte individuální.
Ideální je konzultovat tuto terapii s logopedem, který provede diagnostiku a nastaví postup korekce dané hlásky u každého dítěte individuálně. Následně již pracují rodiče s dítětem doma – jde o nejdůležitější část celé terapie.
Košík je prázdný
Pro bližší informace o postupu reklamace klikněte na odkaz: Reklamace