Košík je prázdný
Pro bližší informace o postupu reklamace klikněte na odkaz: Reklamace
Vývojová dysfázie je porucha řeči, která je charakterizovaná mnoha různými symptomy v různých úrovních řeči, včetně výrazně nerovnoměrného vývoje celé osobnosti. Nejnápadnější projev je opožděný vývoj řeči, který je hlavním důvodem návštěvy rodičů s dítětem u klinického logopeda.
Vývojová dysfázie vzniká při organickém postižení mozku u dítěte během těhotenství, při porodu či po narození až do 1 roku života (pre-, peri- a postnatální poškození mozku).
Projevů vývojové dysfázie je mnoho:
- opožděný vývoj řeči v hloubkové struktuře řeči (nesprávné koncovky,
přehazování slovosledu, omezení slovní zásoby,…)
- opožděný vývoj řeči v povrchové struktuře řeči (řeč je na poslech
výrazně patlavá až nesrozumitelná)
- nerovnoměrný vývoj celé osobnosti
- rozdíl mezi verbálními a neverbálními schopnosti
- narušení zrakového a sluchového vnímání
- narušení paměťových funkcí
- narušení orientace v čase a prostoru
- narušení motorických funkcí
- lateralita (nevyhraněná dominance, zkřížená lateralita,…).
Vývoj řeči je vždy opožděný, výrazně je narušena schopnost sluchového rozlišování, vnímání a chápání řeči, stavby vět. Typické jsou výrazné agramatismy. Děti mají nápadnou poruchu krátkodobé paměti, narušenou motoriku mluvidel při tvorbě hlásek. Slova, věty a jednoduché říkanky komolí, jejich řeč připomíná řeč cizince. Chybné zrakové vnímání je patrné při kresbě, která bývá zpravidla deformována a výrazně opožděná.
Terapie
Úspěšná terapie dítěte s vývojovou dysfázií je vždy podmíněna týmovou spoluprací několika odborníků (klinický logoped, foniatr, neurolog, pediatr, klinický psycholog). Velmi důležitý je pedagog (učitel MŠ, ZŠ, spec.ZŠ) a pracovník speciálněpedagogických center. Nejdůležitější složkou komplexní terapeutické péče je ale domácí (rodinné) prostředí a péče.
Terapie je v dnešní době již zaměřena na rozvoj celkové osobnosti dítěte, který tak napomáhá rozvoji komunikačních dovedností. Celková terapie tedy musí zahrnovat rozvíjení:
→ zrakového a sluchového vnímání
→ myšlení
→ paměti a pozornosti
→ motoriky (jemná, hrubá motorika, motorika mluvidel)
→ schopnosti orientace
→ grafomotoriky
→ řeči.
Košík je prázdný
Pro bližší informace o postupu reklamace klikněte na odkaz: Reklamace